Masarykova univerzita a DPMB společně pracují na zlepšení přístupnosti MHD pro osoby se smyslovým znevýhodněním

Masarykova univerzita, konkrétně tým z Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty pod vedením sociálního geografa Roberta Osmana, pracuje na výzkumném projektu, zaměřeném na přístupnost městské hromadné dopravy pro osoby se zrakovým a sluchovým znevýhodněním.

27. 5. 2025 Iva Labudová

Bez popisku

Projekt vznikl ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna (DPMB) a univerzitním střediskem Teiresiás, které se přes 25 let věnuje implementaci principů univerzálního designu a servisu osobám se specifickými potřebami. Díky své expertíze pomáhá zajistit, aby výstupy projektu odpovídaly potřebám cílových skupin. Pracovníci Teiresia průběžně pracují, mimo jiné, na zlepšování přístupnosti webového prostředí a aplikace DPMB, zajišťují překlady vybraných textů do ČZJ a připravují hmatové plány vybraných dopravných prostředků pro zrakově postižené cestující.

V úvodní fázi se výzkumný tým z Geografického ústavu PřF MU zaměřil na identifikaci bariér v dopravním prostředí prostřednictvím rozhovorů s téměř čtyřicítkou nevidomých, neslyšících a osob se sluchovým znevýhodněním. Na základě těchto rozhovorů byla vytvořena databáze bariérových situací, které brání plnohodnotnému využívání MHD.

Identifikace bariér v dopravním prostředí

Ve druhém roce projektu byly provedeny rozhovory také se zaměstnanci DPMB – od řidičů a pracovnic školících středisek až po vedení a manažery. Cílem bylo zjistit, jaké jsou možnosti dopravního podniku při řešení těchto bariér.

„Databázi jsme vytvořili na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Dalším zdrojem informací pak byly rozhovory se zástupci Dopravního podniku města Brna, a to jak s vedením a managementem podniku, tak s dvacítkou řidičů. Ze 178 podnětů jsme téměř 50 vyřadili pro jejich nerealizovatelnost. U zbylých jsme spolu s respondenty hledali možné varianty řešení,“ vysvětlil Robert Osman, vedoucí projektu.

Na základě těchto výstupů vznikla databáze návrhů řešení, ze které bylo pro tento rok vybráno 12 konkrétních bariérových situací, jimž se DPMB rozhodlo aktivně věnovat a hledat jejich řešení v praxi.

Projekt tak přináší konkrétní kroky ke zlepšení dostupnosti veřejné dopravy a posiluje spolupráci mezi akademickou sférou a městskými institucemi s cílem zvyšovat inkluzivitu městského prostředí.

Fotografie: Robert Osman

Identifikace bariér v dopravním prostředí

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.